Goede investering

Afgelopen winter mocht ik vanuit mijn bestuursfunctie bij Focwa (Caravan en Camper Service), deelnemen aan een conferentie, verdeeld over drie dagen.
Deze conferentie werd geleid door Romeo Charmes van Ypsylon.
Aan de sessies namen 12 bestuurders deel, vanuit de 5 verschillende vakgroepen die de Vereniging FOCWA Specialisten telt.

Het doel van deze conferentie was het inzichtelijk maken hoe wij als Specialisten elkaar kunnen aanvullen binnen de FOCWA geledingen en onze gezamenlijke positie versterken in de markt.
Voorts is uitgebreid stilgestaan bij zaken als besturen, respect en vertrouwen.
Thema's als missie, visie, strategie en kernwaarden kwamen uitgebreid aan de orde.
Allemaal zaken die ergens op onze "harde schijf" wel aanwezig waren, maar gedurende de training van Ypsylon in de goede volg- en rangorde werden geschikt. Unaniem gingen alle deelnemers (bijna allemaal ondernemers) met een goed en verrijkt gevoel naar huis.
Besturen in een branchevereniging is niet wezenlijk anders als het leiden van een bedrijf, in beiden gevallen draait alles namelijk om mensen. De diversen afdelingsbesturen zullen door deze conferentie absoluut beter gaan functioneren, zowel individueel als gezamenlijk.
Het was de investering van tijd en geld dus meer dan waard.

Vertaalslag

Natuurlijk probeer je als ondernemer zaken die je op pakt in zo'n conferentie ook te vertalen naar je persoonlijke situatie, je eigen bedrijf. Al snel ontdek je dat er heel veel gelijkenissen zijn. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, het is meer een bewustwording van en confrontatie met zaken die in je onderbewustzijn ergens al aanwezig waren, maar nu in de juiste volgorde zijn geplaatst, zowel qua toepassing en uitvoering als qua timing.

Een titel winnen

Ons bedrijf werd deze week (23 maart 2012) uitgeroepen tot "Caravanbedrijf van het Jaar 2012/2013".
Ook in 2010/2011 mochten we ons al winnaar noemen in deze prestigieuze consumentenverkiezing, georganiseerd door de ANWB.
Vele redacties nemen nu interviews met ons af en één vraag staat steeds centraal.
"Hoe wordt je nu tot twee keer toe het beste caravanbedrijf van Nederland"?
Het antwoord is simpel: "wij doen geen ingewikkelde dingen in ons bedrijf".
Het gehele team doet gewoon iedere dag weer zijn stinkende best voor de klant.
"Zeg wat je doet en doe wat je hebt gezegd." (lees: missie, visie, strategie, vertrouwen, verwachting en respect).
Wij proberen onze slogan "service is bij ons geen afdeling maar een mentaliteit" ieder dag hard te maken. Als je klant krijgt wat hij verwacht is hij tevreden, als je zijn verwachting overtreft wordt hij je ambassadeur! In een vereniging werkt dit hetzelfde, alleen zijn klanten dan leden.

Auteur: Cor van Eijk
Van Eijk Caravans Hapert

“Beter functioneren, zowel individueel als gezamenlijk.”

Cor van Eijk, Van Eijk Caravan

Organisatieadvies Ypsylon Van Eijk Caravan